Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam
bersabda :
إِنَّكَ لَنْ تَدَعَ شَيْئًا للهِ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ بَدَّلَكَ اللهُ بِهِ مَا هُوَ خَيْرٌ لَكَ مِنْهُ
"Sesungguhnya tidaklah engkau meninggalkan sesuatu kerana Allah 'Azza wa Jalla, kecuali Allah akan menggantikannya bagimu dengan yang lebih baik bagimu" (HR Ahmad no 23074)
Fiqh Hadits :
إِنَّكَ لَنْ تَدَعَ شَيْئًا للهِ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ بَدَّلَكَ اللهُ بِهِ مَا هُوَ خَيْرٌ لَكَ مِنْهُ
"Sesungguhnya tidaklah engkau meninggalkan sesuatu kerana Allah 'Azza wa Jalla, kecuali Allah akan menggantikannya bagimu dengan yang lebih baik bagimu" (HR Ahmad no 23074)
Fiqh Hadits :
SEGI PERTAMA : Lafal ( شَيْئًا= sesuatu)
Boleh jadi sesuatu yang ditinggalkan adalah :
Boleh jadi sesuatu yang ditinggalkan adalah :
(1) Perkara yang haram yang sangat
mungkin ia lakukan, akan tetapi ia meninggalkannya kerana Allah, seperti
·
Seseorang yang kaya
raya kerana bekerja sebagai pegawai yang berpenghasilan riba, lalu ia
meninggalkan pekerjaan yang menggiurkan tersebut.
·
Seseorang yang hatinya
tergerak untuk bermaksiat, sangat berkesempatan untuk berzina, atau untuk
menyaksikan tayangan-tayangan yang haram dan vulgar, lalu ia meninggalkannya kerana
Allah
·
Seseorang yang diajak
untuk bermaksiat…akan tetapi ia meninggalkannya kerana Allah.
(2) Perkara yang halal, akan tetapi ditinggalkan kerana ada kemaslahatan yang besar. Contohnya :
·
Seseorang memiliki
harta untuk membeli sesuatu yang ia sukai, akan tetapi ada panggilan untuk
melaksanakan ibadah umroh yang juga memerlukan dana yang besar, maka ia pun
meninggalkan perkara yang ia sukai kerana Allah demi menjalankan ibadah umroh
·
Seseorang yang
memiliki harta untuk membeli keperluannya , akan tetapi ternyata ada kerabatnya
atau saudaranya sesama muslim yang memerlukan bantuannya, maka ia pun
meninggalkan untuk membeli keperluannya tersebut demi untuk membantu
saudaranya tersebut.
·
Seseorang yang
dipanggil untuk berkarnival secara rela , dan ia sangat senang untuk melakukan
karnival tersebut, akan tetapi ternyata jadwal karnival tersebut bertepatan
dengan jadual pengajian/kuliah agama. Lalu iapun meninggalkan karnival tersebut
agar boleh mengikuti pengajian.
(3) Perkara yang telah digariskan oleh Allah, terpaksa ia tinggalkan, akan tetapi ia meninggalkannya dengan niat kerana Allah.
Contohnya : seseorang yang terpaksa
meninggalkan harta dan tanah kelahirannya kerana ditekan oleh orang-orang
kafir. Meskipun bentuknya ia meninggalkan harta dan tanah kelahirannya secara
terpaksa kerana intimidasi kaum kuffar, akan tetapi jika ia meninggalkannya kerana
Allah maka ia telah masuk dalam keumuman hadits di atas.
KEDUA : Lafal ( لِلَّهِ= "Kerana Allah"),
KEDUA : Lafal ( لِلَّهِ= "Kerana Allah"),
·
Seseorang yang
meninggalkan kemaksiatan akan tetapi semata-mata kerana takut menjadi buah
mulut dan celaan masyarakat
·
Seseorang yang
meninggalkan kemaksiatan kerana takut kesihatannya terganggu. Seperti seseorang
yang meninggalkan rokok dan bir, kerana takut akan terkena penyakit paru-paru
atau penyakit yang lainnya.
·
Seseorang yang
meninggalkan kemaksiatan kerana ingin dipuji oleh masyarakat.
·
Seseorang yang
meninggalkan pekerjaan yang haram kerana rasa tak sedap hati kepada
teman-temannya.
Oleh itu, permasalahan "Kerana Allah" merupakan perkara yang sangat penting, kerana ini adalah penentu tentang terwujudkannya janji Allah untuk menggantikan dengan yang lebih baik dari perkara-perkara yang ditinggalkan.
KETIGA : Lafal (بَدَّلَكَ اللهُ بِهِ مَا هُوَ خَيْرٌ منه = Allah akan menggantikan yang lebih baik bagimu daripada yang kau tinggalkan)
Lafal (ما = yang lebih baik) adalah ما al-maushuulah, yang dalam kaidah juga memberikan faedah keumuman. Kerananya boleh jadi:
·
Allah menggantikan
sesuatu yang ditinggalkan kerana Allah dengan perkara yang sejenis dengan
perkara yang ditinggalkan, hanya saja lebih baik
·
Allah mengganti dengan
perkara yang lebih baik akan tetapi tidak sejenis dengan perkara yang
ditinggalkan
·
Allah menggantikan
baginya dengan menghilangkan atau memalingkan darinya musibah atau bencana atau
kesulitan yang tadinya akan menghadangnya.
KEEMPAT : Contoh-contoh kisah akan bukti hadits ini
Realiti banyak mencontohkan akan bukti hadits ini, diantaranya
(1) Para sahabat kaum muhajirin yang harus meninggalkan tanah air mereka, rumah, serta harta mereka demi untuk berhijrah ke Madinah sehingga boleh beribadah kepada Allah dengan baik tanpa diintimidasi oleh kaum musyrikin Arab. Akhirnya Allah menggantikan bagi mereka harta yang lebih banyak dan kekuasaan serta kemenangan atas kaum musyrikin. Bahkan Allah menjadikan mereka menguasai kembali tanah air mereka Mekah. (lihat Tafsiir Ibnu Katsiir 4/572)
(2) Kisah Nabi Sulaiman 'alaihis salaam yang meninggalkan kuda-kuda kesenangannnya dengan menyembelih kuda-kuda tersebut kerana kuda-kuda tersebut telah melalaikan beliau hingga tidak sempat sholat di petang hari hingga matahari tenggelam. Ia pun menyembelih kuda-kuda tersebut dan disumbangkan kerana Allah.
Akhirnya Allah pun menggantikan kuda-kuda tersebut dengan angin yang mengalir dengan cepat dan mengalir ke arah yang dikehendaki oleh nabi Sulaiman 'alaihis salaam. (Lihat Taisiir Al-Kariim Ar-Rahmaan hal 712)
(3) Kisah Nabi Ibrahim 'alaihis salaam yang harus meninggalkan kaumnya, meninggalkan kerabat dan keluarganya yang menyembah patung, lalu berhijrah menuju Palestin, maka Allah pun menggantikan baginya anak-anak yang sholeh. Diantaranya Ishaq 'alaihis salaam yang akhirnya dilahirkan oleh Sarah yang telah mencapai masa monopouse.
Allah berfirman :
فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَكُلا جَعَلْنَا نَبِيًّا (٤٩)
"Maka ketika Ibrahim sudah menjauhkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah selain Allah, Kami anugerahkan kepadanya Ishak, dan Ya'qub. dan masing-masingnya Kami angkat menjadi Nabi" (QS Maryam : 49) (lihat kitab Tafsiir As-Sirooj Al-Muniir karya Asy-Syirbini 2/340)
Tentunya meninggalkan kerabat dan kampung halaman merupakan perkara yang berat, akan tetapi Ibrahim 'alaihis salam meninggalkannya kerana Allah. (Taisiir Al-Kariim Ar-Rahmaan hal 494)
(4) Barang siapa yang menjaga pandangannya dengan meninggalkan memandang perkara-perkara yang haram, maka Allah akan memberikan cahaya pada pandangannya dan menambah manis imannya. (lihat Taisiir Al-Kariim Ar-Rahmaan hal 566)
(5) Kisah tentang Aisyah radhiallahu 'anhaa yang sedang berpuasa, lalu ada seorang miskin yang meminta makanan kepada Aisyah, sementara Aisyah tidak memiliki kecuali hanya sepotong roti. Lalu Aisyah memerintahkan budak wanitanya untuk memberikan sepotong roti tersebut kepada sang miskin, maka sang budak berkata, "Engkau mungkin tidak memiliki makanan untuk berbuka puasa". Akan tetapi Aisyah tetap memerintahkannya untuk memberikan roti tersebut kepada sang miskin. Maka ternyata tatakala petang hari ada seseorang yang memberikan hadiah seekor kambing yang sudah dimasak untuk Aisyah. (Lihat Tafsiir Al-Qurthubi 18/26)
(6) Kisah tentang Ummu Sulaim yang anaknya meninggal lalu tatkala datang sang suami maka iapun menghias dirinya untuk merayu sang suami –Abdullah bin Abi Tholhah- yang baru datang dari safar agar terlalaikan berita kematian anaknya. Ummu Sulaim telah sabar tatkala harus meninggalkan anaknya yang meninggal tersebut. Akhirnya ternyata hubungan antara ia dan sang suami tatkala itu dan seterusnya membuahkan sembilan orang anak semuanya adalah qori' al-Qur'an (lihat Syarah Shahih Al-Bukhari karya Ibnu Bathhool 3/285)
(7) Sebuah kisah yang disebutkan dalam kitab Tafsir Al-Bahr Al-Madid karya Ibnu 'Ajiibah Abul 'Abbaas Al-Faasi tentang seorang pemuda penuntut ilmu yang tinggal di daerah Faas.
Suatu hari ada
seorang ibu keluar bersama putrinya yang cantik jelita. Maka ternyata sang
putri ketinggalan dari ibunya sehingga akhirnya tertahan hingga malam hari.
Maka ia pun melihat dari kejauhan sebuah pintu yang nampak ada lampu nyala
dibalik lampu tersebut. Lalu ia mengintip di balik pintu tersebut ternyata ada
seorang penuntut ilmu yang sedang membaca buku. Maka dalam hati putri cantik
ini ia berkata, "
Jika tidak ada kebaikan pada pemuda ini maka tidak ada
kebaikan pada seorangpun". Maka iapun memberanikan diri untuk mengetuk
pintu, lalu dijawab oleh sang pemuda. Lalu sang putri pun menceritakan tentang keadaannya yang ketinggalan ibunya, dan ia bimbang jika ia berjalan di malam
hari akan ada orang yang mengganggunya.
Maka akhirnya sang pemuda merasa wajib
baginya untuk menjaga putri tersebut. Lalu iapun memasukan putri tersebut dalam
rumahnya, lalu ia menjadikan penmbatas tikar antara ia dan sang putri,
lalu iapun melanjutkan membaca buku. Lalu datanglah syaitan menggodanya.
Akan
tetapi kerana keberkahan ilmu maka Allah pun menjaga pemuda ini. Iapun segera
mengambil api lampu lalu iapun menggerakan jarinya ke lampu tersebut, satu demi
satu jari-jarinya ia letakkan di api lampu tersebut hingga membakar
jari-jarinya.
Sang wanita mengintip sikap pemuda tersebut dan ia takjub dengan
sikap tersebut. Sementara sang pemuda terus memanasi jarinya. Lalu sang pemuda
memanaskan jari-jarinya dari tangannya yang satunya lagi, hingga akhirnya tiba
pagi hari dan nampak cahaya terang, maka iapun mempersilakan sang putri untuk
keluar dari rumahnya dan segera pulang. Akhirnya sang putripun pulang ke
rumahnya dan menceritakan tentang kisah sang pemuda. Maka segeralah ayah sang
putri mendatangi majlis ilmu dan mengabarkan tentang kisah sang pemuda kepada
syaikh/guru di majelis tersebut.
Maka sang guru meminta agar seluruh para
penuntut ilmu mengeluarkan kedua tangan mereka. Seluruh muridpun mengeluarkan
kedua tangan mereka kecuali sang pemuda. Maka syaikh pun tahu siapa pemuda
tersebut, lalu akhirnya sang ayah menikahkan sang pemuda dengan putrinya
tersebut" (Al-Bahr Al-Madiid 3/375)
Kerananya yakinlah jika anda meninggalkan sesuatu benar-benar
tulus semata-mata kerana Allah maka pasti Allah akan menggantikan dengan yang
lebih baik. Sungguh hati ini sangat terharu tatkala mengetahui ada seorang
pegawai bank yang akhirnya meninggalkan pekerjaan ribanya lalu kemudian dengan
sabarnya menjadi seorang penjual bakso. Allah pasti akan menggantikan baginya
yang lebih baik, apakah di dunia maupun di akhirat, cepat atau lambat.
Kota Nabi -shallallahu 'alaihi wa sallam-,
11-02-1434 H / 24 Desember2012 M
Abu Abdilmuhsin Firanda Andirja
ww.firanda.com
Abu Abdilmuhsin Firanda Andirja
ww.firanda.com
No comments:
Post a Comment